Odškodnění za letenky

Odškodnění za zpožděný let / zrušený let / přesměrovaný let / odmítnutí odbavení

 

zpozud

Každý kdo často využívá leteckou dopravu a to, ať už za účelem pracovních cest, nebo cestovatelským se dříve, či později na trase do cílové destinace setká s komplikacemi. Tyto potíže, které jsou často zaviněné leteckými společnostmi, mohou mít za následek celou řadu reakcí, které nás mohou stát nemalou finanční částku. Pojďme si tedy zrekapitulovat za jakých okolností máme na kompenzaci nárok, jaké jsou povinnosti aeroliníí a jak své požadavky můžeme uplatnit.


Pro lepší pochopení problematiky jsem kontaktoval firmu click2claim, která se vymáháním nároků na leteckých společnostech zabývá už několik let. Svůj čas a odpovědi na otázky mi velice ochotně věnovala Veronika Sládková, produktová manažerka společnosti.

Kdy máte právo na odškodnění?

Je-li vina zapříčiněná leteckou společností a ne doložitelnými neovlivnitelnými faktory (například špatné meteorologické podmínky, stávka zaměstnanců, politické nepokoje a jiné) je její povinnost poskytnout cestujícím možnost občerstvení, náhradní dopravu, ubytování či finanční kompenzaci. Podmínky a práva cestujících specifikuje nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie č. 261/2004. Tyto právní předpisy se vztahují na veškeré letecké společnosti členských zemí EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu) a na lety všech společností, které odlétají z letiště na území EU (včetně Švýcarska, Norska a Islandu). Důležité je zdůraznit, že nároky je možné uplatňovat jen po dopravci, který let operuje, ne po ostatních aeroliniích! O odšodnění je možné žádat až 24 měsíců zpětně.

„Není důležité jestli letenka stála 500 Kč, nebo 30 tisíc nařízení č. 261/2004 platí pro všechny letecké společnosti bez vyjímky, stejně tak i nárok na uplatnění odškodnění.“

1. zpožděný let

Je-li let opožděn o více jak 3 hodiny oproti plánovanému času příletu do cílové destinace, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

  • lety do 1500 km = 250 €
  • lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
  • lety nad 3500km = 600€

2. zrušený let

Je-li let zrušen, nebo Vás aerolinie o změně neinformovala dříve jak 14 dni, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

  • lety do 1500 km = 250 €
  • lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
  • lety nad 3500km = 600€

 

3. přesměrovaný let

V případě pozdního příletu do cílové destinace v důsledku nevyžádané změny čísla letu a letecké společnosti, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

  • lety do 1500 km = 250 €
  • lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
  • lety nad 3500km = 600€

4. odmítnutí odbavení

Pokud letecká společnost udělá chybu v rezervaci (prodala více letenek, než jaká je kapacita letadla) a odmítne Vás odbavit i když máte rezervované místo, máte nárok na kompenzaci v závislosti na délce letu.

  • lety do 1500 km = 250 €
  • lety od 1500 km do 3500 km = 400 €
  • lety nad 3500km = 600€

 

5. nárok na občerstvení, ubytování, náhradní dopravu

Základní péči cestujícím je letecká společnost povinna poskytnout i v případech, které nemůže sama ovlivnit (počasí, technické závady, politické nepokoje a jiné). V praxi to však znamená, že z 90% Vám dopravce tyto služby nenabídne sám od sebe a je potřeba se o nároky přihlásit. Máte tedy právo na:

  1. občerstvení
  2. ubytování je-li zpoždění přes noc
  3. dopravu na/z ubytování
  4. možnost zavolat si, nebo poslat mail

tyto nároky vznikají když:

  • má let zpoždění 2 hodiny a více na letech do 1.500 km
  • má let zpoždění 3 hodiny a více na letu v EU od 1.500 do 3.500 km
  • má let zpoždění 4 hodiny a více v případě letu 3.500 km a více

Jak uplatnit nárok na odškodnění?

Usoudíte, že podle výše uvedených informací jste v právu a letecká společnost by Vám měla vyplatit odškodné je potřeba se nároků domáhat. Existují dva způsoby. Vymáhání „na vlastní pěst“, nebo skrze specializované agentury.

„na vlastní pěst“: Stížnost podávejte vždy dopravci, který let operoval. K vymáhání můžete využít všeobecný oficiální formulář, který zašlete emailem, nebo poštou na adresu dané letecké společnosti. Nevýhodou tohoto způsobu je, že letecké společnosti mají spoustu kliček a výmluv, kterými se Vás budou snažit obelstít, aby nemuseli nic vyplácet. Často tedy bývá tato varianta velice zdlouhavá a nemusí vést ke zdárnému konci. Doporučuji ji však vyzkoušet a v případě záporného stanoviska ze strany dopravce využít odbornou pomoc specializované agentury.

 specializované agentury : Výhoda tohoto způsobu je pohodlnost, téměř nulová časová investice a mnohonásobně vyšší procento úspěchu. Pochopitelnou nevýhodou je provize z případného odškodnění pro zastupující společnost. Firem zabývajících se problematikou odškodnění je poměrně dost. Vybírejte z těch, které Vám zdarma prověří, zda máte na odškodnění nárok a případná výše jejich celkové provize nepřesahuje 30%. Osobně bych jako zastupující firmu volil click2clam se kterými jsme se dohodli na speciálních podmínkách pro čtenáře chytrých zájezdů. Vyplněním a odesláním formuláře z našich webových stránek (viz. foto) budete mít slevu z celkové provize pro click2claim 2%, či -li i u základního tarifu bude provize pro firmu velice přijatelných 25%.

odskodneniTIP: Přístup k reklamacím je u jednotlivých leteckých společností rozdílný, podělte se o své zkušenosti do diskuze a pomozte ostatním cestovatelům při vymáhání svých nároků.

  9Komentáře

  1. Dia   •  

    Jeee, uplne stejnej clanek jsem cetla na jiném webu, to je tak zajimave, jak jsou uplne stejne…..

    • Standa   •     Author

      článek už tu mám několik měsíců, od začátku webu a rozhodně bude i na mnoha jiných stránkách.. vzhledem ke striktně dané problematice bude obsah všude hodně podobný, nikde jsem však nečetl, že by někdo spolupracoval s výše zmíněnou firmou, nebo s ní problematiku konzultoval:)

  2. Debora   •  

    Tak jsem to zadala, uvidíme:)

    • Standa   •     Author

      za pokus nic nedáš:)

  3. Monika   •  

    A myslíte, že mám nárok na odškodnenie aj na ubytovanie? Ubytovanie mi už ponúkli.

    • Standa   •     Author

      Myslíte nárok na odškodnění za ubytování v rámci zpožděného letu přes noc?

      • Monika   •  

        Myslím, či sa dá kombinovať odškodnenie za zmeškaný let a nárok na ubytovanie.

        • Standa   •     Author

          Myslím, že i tak byste měla mít nárok na odškodnění ještě za let. Zkuste vyplnit jednoduchý formulář zde na stránkách a agentura Vám zdarma zjistí jestli máte, nebo nemáte nárok na odškodnění.

  4. Hosting   •  

    Dobry den, mel jsem zpozdeny let a podal jsem zadost o odskodneni viz. Vas pruvodni dopis. Vyjadreni od Travel service uz trva 40 dni a kdyz jsem se tam dovolal, tak mi tvrdili, ze na vyrizeni maji neomezenou dobu. Je to pravda?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *